48h - Reklamtävling för och av studenter

48h är en stor reklamtävling som skapas av studenter för studenter. För att få delta måste man studera på eftergymnasial nivå inom ämnet reklam. Man anmäler sig som strateg, copy eller art director och delas in i lag med personer från andra skolor. Vi hade många deltagare med från vår klass ur varje kategori.

Tävlingen går ut på att man skapar en printannons för en ideel oraganisation. Iår var organisationen RBU, Riksförbundet för rörelsehandikappade barn och ungdomar. Nytt för iår var även att man kunde (denna del var frivillig) göra en digital lösning som komplement till printannonsen.

Petter Magnusson från klassen var med och anordnade tävlingen. Han gjorde bland annat 48h:s fantastiska hemsida. Han peppade oss alla att vara med :)

Under 48h var vi många som slet med innovativa idéer, snygga designlösningar och smarta copys. Det hela avslutades med en stor fest på Under bron där vinnare inom samtliga kateogrier utsågs. Sophie Hartmann i vår klass vann den digitala kategorin med smartphone och touchpadappen "Wheelchair derby".

Juryn motivering löd: "Den strategiska utgångspunkten var att skapa glädje, medkänsla och hoppfullhet kring RBU som organisation. Man ska helt enkelt kunna ha kul samtidigt som man stödjer och samlar in pengar till RBU. Här enas sponsorer, rörelsehindrade, vuxna och barn i det som barn älskar allre mest - att leka. Och leken heter "Wheelchair Derby".

Lina Stensjö (strateg), Niklaz Lönnqvist (AD) och Sophie Hartmann (Copy) är glada vinnare på lördagkvällen.

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: